Hoppa till huvudinnehållet / Skip to main content

Metod

Torgmöte år 2000

Ett torgmöte på 2000-talet kombinerar ny teknik och ett klassiskt möte. Antalet deltagare kan variera, men det krävs åtminstone 100 personer.  

Beskrivning

I den här metoden använder man sig av teknologi för att inte behöva kompromissa med den lilla gruppens samtalskvalitet och antalet deltagare. Deltagarna är uppdelade i grupper om 10-12 personer och varje grupp har en facilitator som leder samtalet. Facilitatorn har tillgång till en dator som samlar upp idéer och röster från varje grupp, denna information sammanställs av en eller flera centrala facilitatorer som kan samla ihop alla deltagares inspel i teman och/eller ställa frågor tillbaka till gruppsamtalen. Alla deltagare har också en personlig mentometer och kan därmed rösta på förslag och teman under dialogens. Eftersom resultatet i röstningarna snabbt kan sammanställas går det enkelt att sprida dem i olika kanaler efter mötet är slut.

Processen kan antingen ske på en plats eller så kan grupperna befinna sig på olika platser.

Samspelet mellan de olika gruppdiskussionen och den gemensamma röstningen skapar en dynamisk dialog där gruppsamtalen kan gå på djupet i olika ämnen och kombinera detta med legitimiteten i att många röster hörs genom röstning. Att snabbt kunna se resultat genom röstning med ny teknik skapar också transparens under mötet. 

Används för

Metoden används främst då det är nödvändigt att involvera många.

Deltagare

Den här metoden utmärker sig genom att kombinera mötet mellan människor i en liten grupp och legitimiteten i att vara fler. Metoden bygger därför på att många deltar och att gruppen är representativ gentemot befolkningen.  

Nödvändiga resurser

Metoden kräver förhållandevis mycket resurser. Stora processer kräver mycket planering och rekryteringsinsatser. Alla samtal behöver dessutom modereras och teknik ska finnas tillgänglig.

Ungefärlig tidsåtgång

Metoden tar lång tid, framförallt i planeringsstadiet.

Styrkor

  • Kombination av många deltagare och djupgående samtal.
  • Samlar snabbt in data kring vad de deltagande tycker.
  • Snabbheten och storleken kan skapa engagerade deltagare.
  • Kan dra till sig uppmärksamhet från media och utomstående.

Begränsningar


Metoden "21st Century Town Meeting" är varumärkesskyddad av AmericaSpeak.

En beskrivning på engelska om Metoden "21st Century Town Meeting"

Svagheter

  • Höga kostnader
  • Kan skapa orimliga förväntningar.
  • Teknikberoende.
  • Fungerar bäst i frågor som är viktiga för medborgare.
Senast ändrad:
2020-05-27

På dialogguiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder kakor.

Vad är kakor?