Metod

Relaterade artiklar

Video på webben

Idag går det att med relativt enkla medel producera egna video- och TV-inslag som man kan publicera på kommunens eller landstingets egen webbplats.

Används för

När man vill nå ut med information på ett mer lättillgängligt sätt. Det uppfattas ofta som mer personligt om någon förtroendevald ”talar direkt till mig”.
Ett utmärkt sätt för beredningar att bjuda in medborgare till möten medborgarpaneler etc.
(För att förklara komplicerade sammanhang på ett enklare sätt ”en bild säger mer än tusen ord!” )

Deltagare

Riktar sig till alla som kan nå kommunen/landstingets hemsida.

Nödvändiga resurser

Måste man köpa in kompetens för hela kedjan från inspelning till färdig film blir det dyrt. Kräver IT-lösningar för att presentera film på den egna hemsidan.

Ungefärlig tidsåtgång

Beroende av ambitionsnivå – det går att lägga hur mycket tid och pengar som helst på detta media men genom bland annat YouTube har vi idag en helt annan acceptans för enklare inslag rent produktionsmässigt. Innehållet och budskapet värderas högre är den visuella utformningen.

Produktionstiden för att göra en kort intervju som kräver minimal redigering kan vara mycket kort om man har all teknik på plats.

Styrkor

Ljud och bild förstärker budskap.
Budskapet blir mer personligt.
Viktig information kan ges på flera språk.

Övrigt

Man bör träna så att man är bekväm framför kameran.
Finns det medieutbildning på nära håll som man kan samarbeta med?

Begränsningar

Kräver kompetens och utrustning.

Senast ändrad:
2017-12-11

På dialogguiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder kakor.

Vad är kakor?