Exempel

Information

Ort Karlskrona

Kontakt

Tina Tidhammar, Utvecklingschef Samhällsbyggnadsförvaltningen

0455-30 31 74

tina.tidhammar@karlskrona.se

Relaterade artiklar

En enklare vardag i Karlskrona

Ingress - En kort beskrivning av innehållet

Tydliggöra verkliga behov som företagare i Karlskrona har och hur vi som kommun kan anpassa oss till behoven i vår verksamhetsutövning. Projektet, som vi valt att benämna "En enklare vardag", är ett förvaltningsövergripande samarbete i Karlskrona kommun.

Syfte - Därför gjorde vi det

Projektet syftar till att ha en bättre dialog med våra medborgare så att de verkliga behoven får styra vår interna utveckling. I ett första skede har det varit fokus på våra företagare i Karlskrona men vi har som mål att även implementera detta arbetssätt inom fler delar av kommunens verksamhet.

Process - Så gjorde vi

Projektet har praktiskt bedrivits med ett antal workshops för företagare inom ett flertal olika branscher. Vid varje workshop användes en metod där deltagarna gruppvis fick diskutera utifrån upplevda problem i kontakten med Karlskrona kommun och sedan i en större grupp diskutera förslag på förbättringar och eventuell vinst av att genomföra dessa.

De synpunkter som framkom handlade om hur vi kan ge enklare hantering av ärenden i form av tydlig, snabb och korrekt information om till exempel anmälan, lov och tillstånd. Även beslutsvägar, ökat behov av samverkan samt att snabbt kunna få kontakt med rätt person framkom som viktigt. Som förslag på förbättringar kom bland annat införande av Mina sidor på webben, utvecklande av självservicetjänster som håller ihop en hel process för sökanden (även om vi är fler förvaltningar iblandade) med mera.

Fler av deltagarna på våra workshopar visade ett stort intresse av att fortsätta samarbetet med kommunen och det finns redan nu på påbörjade projekt där företagare är delaktiga i kommunens utveckling. Bland annat arbetar kommunen nu fram en skyltpolicy där representanter från skylttillverkningsföretag, fastighetsägare och centrumföreningen deltar.

För att få en enklare och effektivare hantering av ärenden ska kommunen under hösten fortsätta med utveckling av bland annat självservicetjänster och samtidigt se över det interna arbetssättet. Flera av företagarna kommer då delta när vi arbetar fram dessa självservicetjänster.

Resultat - Så blev det

Genom att lyssna på de som vi finns till för (medborgare, brukare, företagare mm) har vi mycket tydligare insett vikten av att faktiskt fråga efter och lyssna till deras behov och önskemål. Det finns annars en risk att vi som kommun utvecklar oss och våra tjänster för att vi tror oss veta vilka behov som finns, något som inte gynnar någon.

Vi som ingått i projektet En enklare vardag har som mål att visa på vinsten av ett sådant här arbetssätt och försöker nu sprida detta vidare i vår organisation som en bra metod.

Senast ändrad:
2019-09-06

På dialogguiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder kakor.

Vad är kakor?