Exempel
Information
Kontakt
Medborgardialog i Sjuhärad
Ingress - En kort beskrivning av innehållet
Ett av nämndernas strategiska mål är att stärka delaktigheten hos befolkningen genom god dialog och kommunikation. Som befolkningsföreträdare har hälso- och sjukvårdsnämnden Sjuhärad ett ansvar att föra en demokratisk dialog med sina medborgare.
Process - Så gjorde vi
Hälso- och sjukvårdsnämnd Sjuhärad har under mandatperioden 2011-2014 genomfört följande medborgardialoger:
- Dialog med invandrarföreningar i nämndområdet, 2011
- Dialog med organisationer för personer med funktionsnedsättningar i nämndområdet, 2011
- Spontandialog om hälso- och sjukvårdsfrågor på torget i Bollebygd, 2012
- Spontandialog om primärvård på offentlig plats i Borås, Bollebygd, Mark, Ulricehamn, Svenljunga och Tranemo, 2012
- Ungdomsdialog om psykisk hälsa på 12 gymnasieskolor i Sjuhärad, 2013
Resultat - Så blev det
För att höja kvaliteten på dialogen med medborgarna har hälso- och sjukvårdsnämnden Sjuhärad gått en utbildning i medborgardialog. Syftet var att erbjuda nämndens ledamöter en kunskapsfördjupning inom bevakningsområdena länssjukvård, primärvård, psykisk ohälsa, tandvård och funktionsnedsättning. Serien av utbildningstillfällen startade med en grundutbildning i medborgardialog samt workshops och introduktion av de fem bevakningsområdena.
Det som nämnden skulle kunna utveckla är att använda sig av fler metoder för medborgardialog för att få mer bredd och djup i sin medborgardialog. Nämnden har i första hand använt sig av torgmöten/spontandialog och ungdomsdialoger. Det blir en bredd då de når många olika personer men dialogformen är inte alltid bra för att komma mer in på djupet i ett samtal.
Länkar
- Senast ändrad:
- 2020-07-01