Exempel

Information

Ort Hässleholm

Kontakt

Hässleholms kommun, Stadshuset

281 80 Hässleholm

0451-26 70 00

kommun@harryda.se

Medborgardialog - Principer och vägledning

Genom att skapa en strukturerad dialogprocess blir det enklare för medborgarna att vara med och påverka kommunens utveckling. De förtroendevalda får ta del av medborgarnas kunskaper och synpunkter och beslutsunderlaget tillförs värdefulla nyanser. Samtidigt får medborgarna ökad insikt och kunskap om kommunens utmaningar och den kommunala beslutsprocessen.

Syfte

Det övergripande syftet med medborgardialog i Hässleholms kommun är att skapa en effektiv, demokratisk och lärande kommun.

Process

Tio steg för att skapa en god medborgardialog

1.Börja med att bestämma syfte med dialogen och vilken grad av inflytande som medborgarna ska ges.
2.Identifiera och prioritera målgrupper för dialogen.
3.Bestäm form, metod och arena utifrån syfte, målgrupp och budget.
4.Gör en tidplan för dialogen med en beskrivning av de olika aktiviteterna och ansvarsfördelningen.
5.Använd vidareinformatörer för att sprida inbjudningar och väcka engagemang för dialogen.
6.Kommunicera syftet och vilken grad av inflytande som medborgarna kan förvänta sig.
7.Se till att hålla deltagarna informerade under dialogen.
8.Dokumentera och sammanfatta dialogen.
9.Ge återkoppling till alla deltagare men även till övriga intressenter.
10.Utvärdera de olika delarna i dialogprocessen och dra lärdom inför kommande dialoger

Du kan läsa mer om hela  processen i bifogat dokument.

Senast ändrad:
2017-07-04
På dialogguiden.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?