Exempel

Information

Ort Karlstad

Kontakt

Emma Kraft, kommunikatör

054-540 10 26

emma.kraft@karlstad.se

Relaterade artiklar

Personligt och äkta på Facebook

Karlstads kommun lyssnar på, diskuterar och pratar med Karlstadsborna på ett personligt och äkta vis på Facebook.

Bakgrund

Mer än 22 800 Karlstadsbor gillar Karlstads kommun på Facebook, vilket innebär att vi kan ha en daglig dialog med var tredje invånare mellan 13 – 70 år. Vi får in flera frågor och synpunkter varje dag och svarar i snitt inom sex timmar. På Facebook kan Karlstadsborna snabbt och lättillgängligt få reda på vad som händer, till exempel när det gäller olika evenemang, nyttig information och störningar eller kriser. De kan också tycka till, lämna synpunkter och ställa frågor om allt som rör kommunens verksamhet.

På det sättet bidrar kommuninvånarna till att effektivisera verksamheten. De tipsar om trasiga lampor eller hål i gatorna, men gör oss också uppmärksammade på om vi behöver informera mer om något. De hjälper oss att ge bättre service och kommer med goda idéer om hur vi kan förbättra verksamheten. Genom att prata med oss istället för om oss har fått oss att öppna ögonen och ändrat oss för att förenkla vardagen för dem.

Syfte

Målet med Karlstads kommuns närvaro på Facebook är att ge en god service, vara lättillgängliga, lyssna på kommuninvånarna, sprida krisinformation på ett effektivt sätt, stärka varumärket och skapa en gemenskap och stolthet över Karlstad.

Process

Vi har skapat en välfungerande rutin för att snabbt bekräfta och svara på gillarnas inlägg på Facebook. Det tillsammans med ett strategiskt tänk kring redaktionellt innehåll och satsning på språk och bemötande har skapat en personlig dialog. Karlstads kommun har genom Facebooksidan fått en närmre relation med invånarna och skapat ett högre förtroende och en större förståelse.

Vi har också visat Karlstadsborna att vi tacksamt tar emot deras förslag och synpunkter. Vi har lärt oss att kommuninvånarna vill hjälpa till och att de är intresserade av vad som händer i kommunen samt att de får en större förståelse för våra resurser och prioriteringar när vi talar om, tydligt och i god tid, hur vi planerar till exempel snöröjning och sandning, eller förvarnar om olika vägarbeten.

Resultat

Med ett gott bemötande och stor ödmjukhet vinner man förtroende. Vi har sett att det är framgångsrikt att svara snabbt, tydligt visa uppskattning och lyssna på kommuninvånarnas synpunkter.

Senast ändrad:
2017-04-10

På dialogguiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder kakor.

Vad är kakor?