Exempel

Information

Ort Mora

Kontakt

Mikael Jäderlund, Kulturskolechef, Kulturskolan Miranda

0250-265 44

mikael.jaderlund@mora.se

Relaterade artiklar

Om Vi Fick Bestämma i Mora

Ett treårigt projekt där Sveriges Musik- och Kulturskoleråd (SMoK) och Sveriges Ungdomsorganisationer (LSU) är projektägare med bidrag från Allmänna Arvsfonden. Målet har varit att öka elevers inflytande och delaktighet i landets musik- och kulturskolor. Cirka 20 musik- och kulturskolor i landet har deltagit i projektet, där Kulturskolan Miranda i Mora är en av dessa.

Process

Första året har innehållit utbildning och konferenser för hela personalgruppen kring exempelvis Barnkonventionen, delaktighetsfrågor, metoder och goda exempel. Andra året har varje kulturskola gjort ett eget lokalt utvecklingsprojekt och nu under det tredje och sista året är inriktningen sammanställning, utvärdering och spridning till andra musik- och kulturskolor samt andra organisationer.

Vid tre tillfällen har det varit utbildning/konferens/erfarenhetsutbyte
där chef, lärare och två elever har deltagit från varje musik- och kulturskola.

I Mora har vi i vårt lokala utvecklingsprojekt jobbat med flera olika delar. Målet för vårt arbete har varit att få en bättre kunskap om vad våra elever egentligen tycker om vår verksamhet och att försöka erbjuda det våra elever önskar så långt det är möjligt. Därför har vi för första gången på många år gjort en enkät som alla elever och föräldrar på kulturskolan har fått svara på. Vi har också startat ett elevråd på kulturskolan, som vi jobbar intensivt med att få riktig fart på. Under första året i projektet fick vi lära oss metoden Börja-Fortsätta-Sluta där målet helt enkelt är att ta reda på vad man vill börja med, som inte finns på kulturskolan, vad man vill fortsätta med av det som redan finns och vad man vill sluta med. Den här metoden provade vi först genom att personalen fick göra den, sedan så gjordes den i kulturskolans olika ensembler och grupper tillsammans med eleverna. Det vi tydligast fick fram från våra elever var att man ville uppträda tillsammans med andra ensembler/grupper på kulturskolan och att man ville ha fler läger. Därför har vi i vårt lokala utvecklingsprojekt satsat på en stor julshow, där elever från alla våra verksamheter har deltagit. På denna show har vi också satsat på ljud och ljus så att det har blivet en häftig upplevelse. Denna julshow har nu blivit permanent och återkommer varje år. Vi har också utvecklat vår verksamhet med fler läger än vi har haft tidigare.

Resultat

Resultatet av vårt arbete håller vi som bäst på med att sammanställa. Enkäten besvarades tyvärr inte av så många elever/föräldrar som vi hade hoppats på, men de som svarade var överlag väldigt nöjda med vår verksamhet och saknade inte något i någon större utsträckning. Elevrådet blev till en början inte särskilt lyckat. Vi hade i början ett elevråd för både kulturskolan och vår öppna fritidsdel och vi har insett att det är bättre med två elevråd där eleverna har ett större engagemang för just den del som de deltar i. Formerna för våra första möten bedömer vi inte heller som särskilt lyckade, i ett rum med dagordning och en vuxen approach.

Vårt senaste möte gjorde vi i form av en ”walk and talk”, utomhus, där eleverna gick och diskuterade olika frågeställningar och sedan pratade in sina åsikter i en ljudinspelare. En geocachingaktivitet, på vägen, gjorde det hela extra roligt. Eleverna var mycket nöjda efter detta ”möte”. Vi tror att en annan framgångsfaktor är att eleverna till en början nu koncentrerar sig kring en viktig fråga, för att sedan på sikt expandera till många olika frågor och tankar. Det som elevrådet koncentrerar sig på just nu är vår återkommande julshow som eleverna ser fram emot varje år. Det som är kul med den är att elever från olika ensembler/grupper gör olika nummer tillsammans i julshowen. Lägerverksamheten har också ökat och det har blivit en naturlig del att ha läger inom flera av våra verksamheter, inte minst inför den stora julshowen.

Vår strävan är att utveckla delaktigheten och inflytandet för våra elever ytterligare, inte minst i form av arrangemang där eleverna har stort inflytande under hela processen – från ax till limpa.

Senast ändrad:
2017-12-11
På dialogguiden.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?