Exempel

Information

Ort Mora

Kontakt

Margareta Hallander

0250-26107

margareta.hallander@mora.se

Relaterade artiklar

Näringslivsstrategi i Mora

Ingress - En kort beskrivning av innehållet

För att försöka ta reda på vad det stora raset i Svenskt näringslivs ranking av företagsklimatet, genomförde vi också en enkät ställd till näringsidkare i kommunen.

Vi ställde frågor om hur man såg på kommunens bemötande samt vilka frågor man önskade att kommunen borde fokusera kring och fokusera på för att förbättra för näringslivet i kommunen.

Enkäten genomfördes under november-december 2013.

Process - Så gjorde vi

Ett framgångsrikt näringslivsklimat bygger på ett gott samarbete mellan kommun, företag och föreningar. Ett led för att åstadkomma detta är att ta fram en väl förankrad näringslivsstrategi.

Kommunstyrelsen beslutade i april 2014 om process och projektplan för framtagande av näringslivsstrategi. I processen ingick dialogmöten med företag i hela kommunen. Därför genomfördes frukostmöten i tre socknar samt två dialogmöten i Mora tätort med sammanlagt närmare 150 företag.

Resultat - Så blev det

Resultatet har landat i en tydlig inriktning i fokusområden för kommunens eget arbete för att skapa förutsättningar för en god näringslivsutveckling i hela Mora kommun. Beslut väntas i kommunfullmäktige i december 2014 och delar av strategin kommer att inarbetas i kommunplanen för 2015. Utifrån genomförda dialoger kommer sedan handlingsplaner att utarbetas med företagen.

Hittills kan vi se att det positiva är en god förankring av strategin hos många av våra företag och beslutsfattare. Särskilt bra är förankringen då resultatet ser ut att vara hållbart trots ett majoritetsskifte i kommunpolitiken.

Hos många företagare finns även en vilja att ta arbetet vidare till något mer och större, vilket också ger att möjligheten för att det framtida arbetet med att genomföra strategin och omsätta den i handlingsplaner och aktiviteter som blir genomförda är större än om arbetet inte bedrivits i dialogform.

För att arbeta med dialogform krävs också att man i nya grupperingar först förklarar varför det är viktigt att målgruppen avsätter tid för att vara delaktig. En förståelse för detta är nödvändig, särskilt när det handlar om företag som ofta lever i synnerligen tidspressad tillvaro.

Återkoppling kommer att ske dels via näringslivsrådet, som föreslås få till uppgift att följa upp de handlingsplaner och överenskommelser vi avser ingå för genomförandet, men även via våra ordinarie forum såsom nyhetsbrev, frukostträffar och branschmöten.

Senast ändrad:
2019-09-06

På dialogguiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder kakor.

Vad är kakor?