Hoppa till huvudinnehållet / Skip to main content

Exempel

Information

Ort Västra Götalandsregionen
Kommun Västra Götalandsregionen
Startade 2010

Kontakt

Ann-Cathrine Gardendahl, administrativ chef

070-910 47 85

ann-cathrine.gardendahl@vgregion.se

Spontandialoger

Ingress - En kort beskrivning av innehållet

Spontandialoger vid olika typer av publika evenemang eller platser är en dialogform som provats i olika varianter av hälso- och sjukvårdsnämnderna Norra Bohuslän och Dalsland under mandatperioden 2010-2014.

Syfte - Därför gjorde vi det

Oftast har syftet varit att relativt förbehållslöst informera om nämndens roll som befolkningsföreträdare i hälso- och sjukvården, och lyssna in de synpunkter och åsikter som finns bland befolkningen. Ibland har man haft en mer specifik målsättning med samtalen, till exempel att samtala om olika vårdnivåer och hur invånarna tänker när behov av vård eller råd om vård uppstår.

Process - Så gjorde vi

Spontandialogerna har genomförts utanför vårdcentraler, vid olika motionslopp, mässor och andra publika evenemang.

Som ingång i samtalen och som intresseväckare har ofta den så kallade bollrörsmetoden använts, där besökarna med hjälp av olikfärgade bollar fått besvara enkla ja- eller nejfrågor.
Utrustning och material i övrigt har oftast bestått av roll-ups och broschyrer om nämnden, samt diverse profilprodukter att dela ut, som pennor och plåster med 1177-reklam.

Resultat - Så blev det

Besökarna har ofta visat uppskattning över att deras hälso- och sjukvårdspolitiker kommer ut och möter dem på detta sätt. Många värdefulla synpunkter har samlats in och givande samtal förts.
Erfarenheten är att dialogformen är utmärkt vid mässor, då besökarna är inriktade på att stanna till och prata med utställarna. Däremot är det svårare att få till stånd bra samtal vid publika evenemang som till exempel motionslopp av olika slag.

En av spontandialogerna genomfördes på ett bibliotek i anslutning till en barnteaterpjäs. Plats och miljö visade sig vara utmärkt för dialogmöte, då besökarna hade tid och lust att stanna en stund och prata. Det visade sig vara ett bra och enkelt sätt att nå en grupp som annars är svår att nå, nämligen barnfamiljerna.

Mer information

Bilagor (se högerspalten): Dokumentation från spontandialoger (exempel)

Senast ändrad:
2020-07-01

På dialogguiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder kakor.

Vad är kakor?