Information, marknadsföring via trycksaker, affischer med mera

Att informera medborgarna om vad som händer och sker i kommunen och landstinget är en mycket viktig uppgift. Det gäller att använda sig av flera olika kanaler eftersom medborgare hämtar/söker/ tar del av information på många olika sätt. Trots att hemsida och andra kanaler på Internet har tagit över en stor del av informationsflödet så är tryckt information att föredra i många fall.

Används för

För att ge generell information t.ex. en kommunguide till alla invånare, marknadsföra och bjuda in till evenemang, möten etc.

Deltagare

Informationen kan både vara allmän och vända sig till alla medborgare.

Var noga med att bestämma målgrupp för information.

Nödvändiga resurser

Trycksaker är relativt kostsamt att ta fram, ofta krävs professionell layout, skribent, foto ed mera tjänster som kan behöva köpas in.

Ungefärlig tidsåtgång

Kedjan från idé till färdig produkt är relativt lång, den varierar naturligtvis beroende på de krav som ställs på slutprodukten. Räkna baklänges från ett tänkt leveransdatum så blir det tydligt hur lång tid processen tar via era leverantörer.

Styrkor

En enkel lättillgänglig trycksak som förklarar fakta kring det område beredningen vill för dialog om kan vara ett bra sätt att öka förståelsen för frågan.

Tryckt information kan skickas ut till alla medborgare som har postadress i kommunen, på så sätt får man ett stort genomslag

Vid marknadsföring av olika dialogprojekt kan tryckta flyers, affischer etc. vara en bra väg att nå ut med budskapet.

Om man vill bjuda in vitt och brett till olika aktiviteter är tryckt information effektiv. Kan innehålla anmälningstalong, svarsblankett etc.

En metod som ofta används av beredningar är att genomföra dialoger ute i närsamhället och där de möter folk på gator och torg, då kan det bra att ha något att ge dem som vill veta mer.

En folder/broschyr som förklarar eller ger fakta har ett värde i att de är lätta att ta med i väskan eller fickan för att läsa när man sitter på bussen etc.

Övrigt

Skall materialet översättas till flera språk?

Använd svenska som alla kan förstå och undvik fackspråk.

Var noga med att beskriva målgruppen, så att informationen når fram till mottagaren. Kan vi skriva på samma sätt till unga som till äldre?

Följ upp hur informationen tas emot av medborgarna, är den begriplig, har den något värde, saknas något etc. Använd t.ex. en medborgarpanel.

Den information som finns i trycksaker bör även presenteras på hemsidan. Där finns även möjligheter att ha fördjupningsinformation, diskussionsforum etc.

Begränsningar

Har den information ni överväger att trycka kort eller lång livslängd – överväg andra informationskanaler. Lätt för mottagaren att välja bort.

Senast ändrad:
2017-05-04

På dialogguiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder kakor.

Vad är kakor?