Exempel
Information
Kontakt
Handbok för medborgardialog (för tjänstepersoner)
Ingress - En kort beskrivning av innehållet
Utifrån den Handbok för förtroendevalda gällande medborgardialog har en handbok för tjänstepersoner utvecklats
Process - Så gjorde vi
Två planerare på vårt förvaltningskontor samhällsbyggnad fick i upp drag att skriva en handbok som sedan godkändes av förvaltningscheferna på Tekniska förvaltningen och Stadsbyggnad. När ett utkast fanns bildades en arbetsgrupp med ett par handläggare från varje förvaltningen. Utkastet processades under ca ett halvår. När arbetsgruppen var enig om skrivningarna samlades en referensgrupp med nya personer från förvaltningarna som fick ge sina synpunkter på förslaget. Därefter godkändes det av förvaltningscheferna. Handboken har tagits upp i respektive ledningsgrupper och även på olika enheter inom förvaltningarna.
Resultat - Så blev det
Resultatet är ett försök att ge stöd till den handläggare som ska genomföra en medborgardialog. Både upplägg, praktiska tips och vad man ska tänka på i sitt upplägg. Det är ett levande dokument och när erfarenheter görs som platsar i handboken så skrivs de in.
Vad har vi lärt oss
-Det tar tid innan man arbetat igenom ett dokument men det har man igen.
- Förankringsprocessen är viktig.
- att hålla dokumentet levande i en förvaltning är svårt man måste hela tiden påminna
om att det finns och visa på nyttan av det.
- det vi kommit fram till kan användas som en utgångspunkt för andra som vill göra en liknande handbok.
- En utveckling av handbok/rutiner för medborgardialog med Barn och unga är under arbete.
Länkar
- Senast ändrad:
- 2020-07-03