Synpunktsapp

Genom att använda en synpunktsapp kan organisationen att snabbt och enkelt ta emot synpunkter och tankar direkt från medborgarna.

En app är ett program som installeras på en mobiltelefon. Programmen skräddarsys efter egna önskemål och behov.

Beskrivning

Appar kan användas för att snabbt kunna få svar på frågor eller få ut information. Felanmälningar, synpunkter och medborgarförslag kan skrivas och skickas in till kommunen, landstinget eller regioner på tider och platser som passar medborgarna. En felanmälan kan göras på plats när medborgarna upptäcker att något inte fungerar eller uppfyller sin tilltänkta funktion. 

Används för

Appar kan användas för information om verksamheten, vilka tjänster som erbjudes och för att kunna svara på frågor. En del appar gör det möjligt felanmäla saker av teknisk natur; en trasig lampa, nedskräpning, felparkering eller skadegörelse. Andra appar gör det möjligt att tycka till kring en frågeställning eller att tycka till om den mat som serveras i skolan.

Genom att använda en app blir det också möjligt för kommunen, landstinget eller regionen att skicka meddelanden (push-notiser) direkt till medborgarna så att de får kännedom om större händelser såsom vattenläckor eller trafikstörningar. 

 

Deltagare

Alla medborgare (med tillgång till en mobiltelefon) kan bjudas in att delta.

Styrkor

  • Lättillgängligt för användarna.
  • Snabbt och enkelt sätt att få in synpunkter.
  • Diskussionen förs oberoende av tid och rum.
  • Många har möjlighet att delta.
  • Aktuella frågor behandlas ofta snabbt.
  • Användaren installerar appen på några sekunder med en knapptryckning.

Begränsningar

Kräver att deltagaren har tillgång till en smart mobiltelefon.

På dialogguiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder kakor.

Vad är kakor?