Exempel

Information

Ort Karlskrona

Kontakt

Fredrik Sjölin, utvecklingschef IT

0455-30 47 66

fredrik.sjolin@karlskrona.se

Relaterade artiklar

IT ger nya vägar till demokrati och delaktighet

Karlskrona.se är kommunens viktigaste kommunikationskanal. I ett diskussionsforum är det enkelt att tycka till inom olika områden eller genom att skapa ett nytt ämne.

Process

Det finns självservicetjänster för att lämna in ett medborgarförslag, motion eller felanmälan, felanmälan finns även som app. Fler exempel på tillgänglig information är namn, bild och kontaktuppgifter för alla politiker, protokoll, kallelser och mötestider. Det går också att följa fullmäktiges sammanträden via webben.

Större detaljplaner läggs alltid ut på Karlskrona.se. Planeringen av en ny stadsdel, Pottholmen, är aktuellt och har mötts av ett stort engagemang. Möjligheten att jämföra olika utförare på webben kommer att förbättras genom införandet av ett jämförelseverktyg. I första steget kommer kommunens verksamhet inom skola och omsorg att ingå i verktyget men efterhand kommer ett brett utbud av kommunens tjänster att vara tillgängliga.

Resultat

Medborgardialog har varit grundläggande för att styra inriktningen, skapa förankring och engagemang runt evenemang Karlskrona Skärgårdsfest. Först väcktes intresset via press och media. En hemsida skapades som möjliggjorde flervägskommunikation och genererade över 1000 inlägg.

Kombinationen av digital marknadsföring, access till digitala forum blandat med fysiska möten, som lockade över 200 personer, visade sig vara mycket effektivt och skapade ett stort engagemang och utbredning över målgrupper.

Senast ändrad:
2017-04-10
På dialogguiden.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?