Hoppa till huvudinnehållet / Skip to main content

Chatt

Chatt (småprata) är en metod där deltagare kommunicerar via korta textmeddelanden i realtid.

Används för

En chatt kan t.ex. öppnas under en avgränsad tid för att t.ex. ge medborgare möjlighet att ställa frågor till ekonomiansvariga om budgetläget. En modern form av telefonväkteri.

Deltagare

Alla medborgare kan bjudas in att delta.

Nödvändiga resurser

Tillgång till ett chattprogram behövs. Marknadsföring, en grupp som är på plats under tiden ”chatten” är öppen och svarar på frågor.

Ungefärlig tidsåtgång

Förutom förberedelse, marknadsföring och genomförande är arbetsinsatsen relativt liten.

Styrkor

  • På mycket kort tid har många möjligheter att ställa just sin fråga till ansvariga.
  • Alla ser alla frågor och svar.
  • Man kan följa chatten utan att behöva fråga.
  • Frågor och svar kan sparas för fortsatt användning, publicering med mera.

Begränsningar

Alla vågar inte då det går väldigt fort.

På dialogguiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder kakor.

Vad är kakor?