Exempel

Information

Ort Linköping

Kontakt

Johanna Rebillon, projektkommunikatör

013-206395

johanna.rebillon@linkoping.se

LinköpingsBo2016 om delaktighetsprocessen i Linköping

Medborgardialog för att definiera ett arbetssätt för att främja dialog, delaktighet och samverkan mellan LinköpingsBo2016 och de fastställda intressentgrupperna.

Bakgrund

Delaktighetsprocessen var ett koncept inom ramarna för LinköpingsBo2016 (senare LinköpingsBo2017). Det togs fram för att definiera ett arbetssätt för att främja dialog, delaktighet och samverkan mellan LinköpingsBo2016 och de fastställda intressentgrupperna.

Process

Dialogprocessen innebar att ett antal arenor för möten öppnades upp, och där idéer och synpunkter och innovativa lösningar som handlade om samhällsbyggnad och utveckling av Linköping togs tillvara.
Det handlade både om planerade och oplanerade möten, om virtuella möten samt om faktiska möten, ansikte mot ansikte. Det var både fråga om masskommunikation, liksom dialog på individnivå.
Syftet var att skapa goda förutsättningar för enskilda personer och större grupperingar att komma till tals och känna sig delaktiga i skapandet av Linköpings nya stadsdel och i bo- och samhällsexpot som då, under 2012, planerades gå av stapeln sommaren 2016.

Dialogprocessen speglade också slutresultatet, det vill säga bebyggelsen av Vallastaden i Västra Valla, Linköping. LinköpingsBo2016 var tänkt att resultera i en stadsdel utöver det vanliga. De nya kvarteren och livet där var tänkt att präglas av ett starkt socialt samspel som skapar engagemang, samhörighet, trygghet och trivsel.

Kvarteren som har planerats under 2013-214 kommer att få sin egen personliga prägel för att ge den variation som krävs för att locka en mångfald av invånare. Unika faktorer i stadsdelen kan exempelvis handla om den senaste miljötekniken, moderna kommunikationer, visualisering och ljussättning, nyskapande arkitektur och stadsplanering, vattenillusioner och stadsodlingar. Människor som tidigare inte har haft en tanke på att flytta till Linköping ska välja att flytta till området, för den unika boende- och livsmiljön.

LinköpingsBo2017 är tänkt att bidra till en lokal stolthet och tydligare positionera Linköping som staden där idéer blir verklighet. Vallastaden ska locka både professionella och vanliga besökare under många år efter färdigställandet.

Delaktighetsprocessen vilar på fyra stora arenor, i sin tur uppdelade på mindre arenor. De fyra huvudarenorna för mötesplatserna är Marknadsundersökningar, Webben, Sociala media samt Evenemang.

Marknadsundersökningar är till stor del en enkelriktad information, det handlar där om vad vi får in från respondenterna, resultat som sedan plockas in och förvaltas inom hela projektet och som påverkar hur de andra mötesplatserna inom de andra arenorna utvecklas.

Webben är till viss del dubbelriktad, här är mer en fråga om dialog, även om information här också kan ses som enkelriktad – från projektet till intressentgrupper.
Sociala media är i allra högsta grad en levande dialog, mellan projektet och intressentgrupperna, men också mellan intressentgrupperna och inte alltid, kan man befara, inom projektets kontroll. På gott och ont. Idéer här förvaltas av projektadministrationen och relevanta delar plockas in i planering, andra arenor och mötesplatser samt i marknadsföring av LinköpingsBo2017.

Evenemang är både tvåvägskommunikation och informationsaktiviteter, beroende på var i tid projektet befinner sig. Alltefter som bo- och samhällsexpot närmar sig blir det mindre utrymme för dialog på evenemangsarenan, och mötesplatserna där blir under det sista året rena kommunikationsaktiviteter.

Medborgardialoger

Ett konkret exempel är tre medborgardialogmöten som ägde rum under april 2012. Här diskuterades Linköpings utveckling utifrån tre olika perspektiv:
- Linköpings identitet.
- Stadsmiljö som inbjuder till möten.
- Hur får vi Linköping att hänga samman?
Resultaten från workshoparna sammanställdes i tre rapporter och de förvaltades sedan av planerarna i Linköpings kommun samt skickades till arkitektbyråer som var med och tävlade i arkitekttävlingen för området Vallastaden. Ca 150 personer deltog totalt vid alla tre tillfällen, och varje tillfälle hade mellan 8 – 10 grupper under workshoparna. Varje grupp hade en moderator som drev arbetet och diskussionen framåt, och som sedan sammanställde resultatet från sin grupp. En övergripande analys av alla gruppers resultat var sedan det som utgjorde rapporten.

Namntävling

Ett annat exempel på delaktighet är den namntävling som arrangerades i januari 2012. Inbjudan gick ut brett och målet var att finna ett namn på den nya stadsdelen. Över 1000 bidrag kom in och nära 800 personer deltog. 16 deltagare hade föreslagit samma namn som av kommunens planeringsutskott, det vill säga politikerna, drogs som vinnare: Vallastaden. Vinnarna kom från hela Sverige och priset var en iPad med LinköpingsBo2016-loggan ingraverad i skalet.

Senast ändrad:
2017-04-07
På dialogguiden.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?