Hoppa till huvudinnehållet / Skip to main content

Exempel

Information

Ort Västra Götalandsregionen

Kontakt

Ann-Cathrine Gardendahl, administrativ chef

070-910 47 85

ann-cathrine.gardendahl@vgregion.se

Relaterade artiklar

Dialog om hälso- och sjukvården

Hälso- och sjukvårdsnämnden Trestad bjöd under våren 2012 in slumpvis utvalda invånare i sina kommuner till dialog om hälso- och sjukvården i Trollhättan, Lilla Edet, Vänersborg och Uddevalla.

Process

Ett slumpvis urval av invånare fick inbjudan till mötena via brev. Målet var att få cirka 20 deltagare till varje kommun. För att få ihop dessa bedömdes att cirka 600 invånare skulle bjudas in genom slumpvis urval. En tonvikt i urvalet lades på åldersgruppen 20-50 år, eftersom de befintliga kontakterna i denna grupp bedömdes som färre än i de äldre befolkningsgrupperna, till exempel genom nämndens pensionärsråd.

Resultatet blev ungefär som förväntat, samtalsgrupper om cirka 10-20 personer.
Dialogmötena marknadsfördes även med pressmeddelande.
Dialogen genomfördes som så kallade rundabords-samtal, där alla fick komma till tals.
Förutom muntlig information från nämndens ledamöter delades även en informationsfolder om nämndens roll och ansvar ut, och vid något tillfälle visades även bildspel om nämndens roll och ansvar.

Resultat

Dialogformen och resultaten upplevdes av politikerna som trevliga och givande. Många synpunkter kom fram och det var gott om tid att resonera kring frågorna.
Likadan var responsen från deltagarna.


Dokumentationen skickades till deltagarna via e-post.


I november samma år hölls uppföljningsmöten med grupperna. Då bjöds även invånare in som anmält sitt intresse men som inte kunde vid det första tillfället. Den här gången riktades samtalen mot ett par specifika frågeställningar, och med inbjudan bifogades därför att faktablad och ett par frågor att fundera på i förväg. Nämnden ville framför allt diskutera frågor om rätt vårdnivå och sökmönster hos invånarna.


Uppföljningsmötena lockade tyvärr betydligt färre deltagare, men bedömdes ändå som givande. Anledningen till det lägre deltagandet har inte analyserats.


Det var mycket jobb förknippat med att genom datakörningar ta fram ett urval av invånare som skulle få inbjudningar, och att sedan ombesörja dessa. Man kan här fundera över enklare sätt att bjuda in för att få ihop grupper för samtal.


Diverse reflektioner/att tänka på:
• Om man erbjuder flera olika tider, välj då olika veckodagar. (Många har återkommande andra engagemang under just en och samma veckodag)
• Tänk på hörslinga och mikrofoner
• I anmälningsförfarandet: skaffa in e-postadresser, för de fortsatta kontakterna och återkopplingarna.

Mer information

www.vgregion.se/hsn3

Bilagor:
• Dokumentation från dialogmöte och uppföljningsmöte (exempel)
• Inbjudningar (exempel)
• Faktablad och frågeställningar inför uppföljningsmöte
• Pressmeddelande inför mötena

Senast ändrad:
2017-12-12

På dialogguiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder kakor.

Vad är kakor?