Cafémetoden är en dialogmetod som uppmuntrar människor att delta i diskussioner om aktuella frågor i en informell och bekväm miljö. Lokalen utformas så inbjudande som möjligt till exempel som ett café där man sitter runt små bord.
När man vill få fram idéer och förslag i aktuellt ämne/frågeställning.
Exempelvis kring kommunens/landstingets budget:
Processen leds av en moderator för mötet. Mötet bör inledas med en kort faktagenomgång av ämnet. Informationsmaterial bör också finnas tillhands för deltagarna.
Små samtalsgrupper runt bord undersöker ett tema eller givna frågeställningar, som skall vara öppna och utmanande. Deltagarna byter bord/grupp vid bestämda tidpunkter under mötet.
Processen genomförs i princip med tre olika faser; analys, fördjupad analys, utarbeta förslag.
Arbetet vid borden dokumenteras. Idéer och synpunkter delges övriga deltagare under och i slutet av mötet.
Enkla regler/principer finns som skall underlätta delaktighet och kreativitet bland deltagarna.
Ett minimum på ca 10 deltagare.
Huvudmålgruppen är kommuninvånare, och/eller representanter för grupper och intressenter.
Målgrupperna kan med fördelas blandas i denna modell.
Kostnaden kan variera! Men eftersom metoden inte kräver ett stort antal processledare kan det vara ett billigt sätt att driva kreativa möten.
Om platsen är ett befintligt café med bara ett tiotal deltagare kan kostnaderna vara mycket blygsam.
För stora evenemang med hundratals deltagare och en särskild plats kan kostnaderna snabbt bli högre.
Mellan 2 till 5 timmar.
Sidoeffekter av deltagande i cafémodellen
Att tänka på!
Skall inte användas för att göra direkta åtaganden eller fatta beslut.