Exempel
Information
Kontakt
Centrumutveckling i Säffle
Ingress - En kort beskrivning av innehållet
I Säffle är alla överens om att stadskärnan behöver förbättras för att stärka mysighetskänslan och öka motivationen för invånare och besökare att ”vistas på stan”. Ett förslag togs fram i perioden 2005-2007, men förslaget var ej förankrat bland medborgarna och mötte stort motstånd.
2013 beslutades det därför att ta fram ett nytt förslag genom invånardialog. Responsen var god och upphandling för genomförande pågår i dessa dagar.
Syfte - Därför gjorde vi det
I Säffle är alla överens om att stadskärnan behöver förbättras för att stärka mysighetskänslan och öka motivationen för invånare och besökare att ”vistas på stan”. Ett förslag togs fram i perioden 2005-2007, men förslaget var ej förankrat bland medborgarna och mötte stort motstånd. 2013 beslutades det därför att ta fram ett nytt förslag genom invånardialog.
Process - Så gjorde vi
Vi är i Säffle relativt ovana att jobba strukturerat med invånardialog så processen präglades delvis av att vi ”hittar på under resans gång”, men resultatet blev inte så illa ändå.
Den politiska förankringen innan invånardialogen inleddes var relativt svag. En del av insamlingsarbetet gjordes ändå av politiska ledamöter, men tjänstemännen stod för merparten. Här finns helt klart förbättringspotential.
Nivån på invånardialog var insamling av åsikter – presentation av förslag och en andra möjlighet för att tycka till.
Rent praktiskt så togs en karta togs fram med avgränsningar för det aktuella området som man fick tycka till om och kommunens invånare med flera gavs ett antal möjligheter att lämna in sina förslag på förbättringar. Det var fysiska möten på staden, besök på skolor mm, Facebook, webb, artiklar i lokaltidningen och nyhetsbrev hem i postlådan. Centrala grupper så som handlare och fastighetsägare fick inbjudningar till egna möten för att tycka till.
Det fanns tre kategorier för förslag: Estetisk miljö, funktion (lekplats, scen mm) eller aktivitet (typ av evenemang mm). Vi fick in ett stort antal förslag som av kommunens tjänstemän kokades ned till i underkant av 200 unika förslag.
De insamlade förslagen lämnades över till en landsskapsarkitekt som tog fram skisser på bakgrund av förslagen. Skisserna presenterades åter för medborgarna på webb, Facebook och genom nyhetsbrev till alla hushåll och fick många positiva återkopplingar.
Resultat - Så blev det
Just nu pågår upphandling för att genomföra de tre första skisserna. Finansiering fanns delvis innan eftersom en miljon kronor hade satts av för centrumutveckling per år de nästa tre år.
Länkar
- Senast ändrad:
- 2020-01-30