Exempel
Information
Kontakt
Robert Hagström
Folkhälsosamordnare samt ansvarig tjänsteman medborgardialog
0322-600600
Medborgardialog om framtidens äldreboenden
Ingress - En kort beskrivning av innehållet
Kommunen ville få ett bättre underlag till kommuns arbeta med att utveckla äldreboendena samt underlag till kommande äldreplan.
Syfte - Därför gjorde vi det
Målet med medborgardialog var att få ett bättre underlag till kommuns arbeta med att utveckla äldreboendena samt underlag till kommande äldreplan.
Process - Så gjorde vi
För att informera om denna medborgardialog använde vi oss av annonser i lokalpressen, information på kommunens hemsida, affischering samt direktkontakt med olika pensionärsorganisationer.
Medborgardialogen genomfördes med hjälp av metoden cafédialog. På dialogen deltog 36 medborgare samt förtroendevalda och tjänstemän från kommunen. En övervägande andel av deltagande i medborgare var kvinnor.
Medborgardialogen genomfördes på en av kommunens träffpunkter för äldre och vid två tillfällen (eftermiddag och kväll)
I samband med medborgardialogerna fanns det möjlighet att fylla i en enkät om framtidens äldreboenden. Enkäten fanns tillgänglig på Vårgårda kommuns hemsida. Vi fick in 19 enkätsvar, tre män och 13 kvinnor (tre av enkäterna var frågan om kön inte besvarad). Medelålder på de som svarade på enkäterna var 65 år.
Resultat - Så blev det
Det finns ett stor intresse och önskemål om ha fortsatta dialoger med kommunen. Resultatet av dialogen ska använda i kommande arbete med framtidens äldreboende och äldreomsorgsplan. Resultatet kan också komma att användas i samband med kommuns arbete kring revidering av översiktsplanen.
För att kunna återkoppla till de som deltog i medborgardialogen, fick deltagarna skriva sina e-postadresser på en lista. Sammanställningen av dialogen lades också ut på kommunens hemsida.
Vi är överlag nöjda med responsen och antalet deltagare. Det vi måste fundera på till kommande dialoger är hur vi får med fler män, så att könsfördelningen blir något jämnare.
Erfarenheter vi har fått efter dessa dialoger är bland annat att det finns ett stort behov medborgare att träffa företrädare från kommunen, både förtroendevalda och tjänstemän. Detta märktes då trots uppmaningar att tänka framåt, tenderade dialogerna att fokusera mer på då- och nutid än framtid.
Anledning till att relativt många medborgare kom på dessa dialoger tror vi beror på att målgruppen för dialogerna var definierade samt att frågeställningen, framtidens äldreboende, var väl avgränsad.
Länkar
- Senast ändrad:
- 2020-07-01