Exempel

Information

Ort Helsingborg

Kontakt

Theréze Zetterberg, projektledare delprojekt Dialog 3.0

Theréze.zetterberg@helsingborg.se

042-105889

Arne Gunnarsson, kommunikatör Stadsledningsförvaltningen

042-105131

arne.gunnarsson@helsingborg.se

Anders Landsbo, projektledare huvudprojekt DrottningH

Anders.landsbo@helsingborg.se

042-103036

Samrådsaktivitet, informationsresa till Ullared

Projektet ska rikta aktiviteter så att underrepresenterade gruppers medverkan höjs. Målet är ett representativt urval för de som bor på Drottninghög kring dialogaktiviteter under samrådet för första detaljplanen. Barnfamiljer med utländsk bakgrund är den grupp som tidigare varit underrepresenterade i tidigare samråd.

Bakgrund

Projekt DrottningH är ett 20-årigt stadsutvecklingsprojekt på Drottninghög som är Helsingborgs första miljonprogramsområde. Projektet ska rikta aktiviteter så att underrepresenterade gruppers medverkan höjs. 

Syfte

Målet är ett representativt urval för de som bor på Drottninghög kring dialogaktiviteter under samrådet för första detaljplanen. Barnfamiljer med utländsk bakgrund är den grupp som tidigare varit underrepresenterade i tidigare samråd.

Process

Koncept
Gratis bussresa till Ullared. I bussen till och från Ullared informerar representanter från projektet och Helsingborgshem om vad som händer i arbetet och om planerna i anslutning till den första samrådsperioden. Vi använder oss av film, tryckt material och personliga samtal. Personalen är också tillgängliga för frågor och diskussion under hela dagen.

Resurser och material
En representant från Helsingborgshem, två kommunikatörer, en praktikant och en planarkitekt från projekt DrottningH bemannade resan. Buss bekostades av projekt DrottningH, 8 000 kr. Illustrativa bilder togs fram och skickades runt i bussen under informationsdelarna. En kort frågesport om Drottninghög och arbetet genomfördes.  Projektet planerade och förberedde resan på cirka 4 arbetstimmar. Resan tog en hel dag.

Resultat

36 personer deltog på resan. Merparten av deltagarna kom från Drottninghög. Både barnfamiljer med invandrarbakgrund och några av de medelålders som brukar va med. 5 personal deltog på resan.

Nyttor med aktiviteten kan påstås vara ökad kunskap om projektets arbete och den då stundande samrådsperioden för den första detaljplanen, och relationsskapande då stämningen var väldigt nära och avslappnad i bussen. Grupper som tidigare varit svåra att nå var representerade på resan.
Diskussionerna mellan personal och deltagare var många och personliga. 

Med tidigare annonsering och mer marknadsföring hade ännu fler deltagit. En resa till Ullared är attraktiv för många som bor på Drottninghög. Oklart hur resan fungerade som marknadsföring inför planpromenader. Resan avslutades med en liten frågesport för att undersöka om deltagarna tagit till sig informationen. Vi kände oro att de flesta bara följde med för att besöka Ullared. Resultatet visade att de flesta tagit till sig den mesta av informationen.

Mer information

Övriga tankar
Att arrangera en informationsresa till Ullared är inte het okontroversiellt. Alla har en åsikt om fenomenet Ullared. Många var negativa och det var inte möjligt att göra resan som ett av flera samrådsmöten trots att vi inte kunde hitta några juridiska motsägelser mot att ha ett samrådsmöte i en buss.

Att vi nådde flera barnfamiljer med invandrarbakgrund samt att all personal samtalade enskilt med alla deltagare var den stora vinsten med aktiviteten. Att de som var med på resan hälsar och talar med oss då vi träffas i området är en av de saker som hållit i sig över tid.

Senast ändrad:
2017-05-04

På dialogguiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder kakor.

Vad är kakor?