Hoppa till huvudinnehållet / Skip to main content

Forum för inflytande genom ungdomsdialog i Mora

Ingress - En kort beskrivning av innehållet

Mora kommun använder sig av olika metoder och verktyg för ungas delaktighet och inflytande. Sedan 2001 genomförs årligen en Demokratidag för barn och unga i åldern 9-19 år.

Process - Så gjorde vi

En representant från varje klass från årskurs 4 till avgångsklasserna på gymnasiet är inbjudna. Metoden vi använder sedan ett par år är Dialogcafé. Under dagen är politiker och tjänstemän samtalsuppmuntrare och ungdomar är gruppledare för deltagarna.

Ett hundratal barn och unga får möjlighet att diskutera åtta olika frågeställningar under dagen och lyfta fram sina synpunkter och behov i viktiga frågor rörande utvecklingen av lokalsamhället. Resultatet från dagen sammanställs i en rapport som varje nämnd och förvaltning sedan har i uppgift att arbeta med.

Ansvariga tjänstemän redovisar sedan nämndernas och förvaltningarnas beslut och åtgärder för elevrådsrepresentanter från varje skola under ett uppföljningsmöte, en så kallad Hörring.

Exempel på frågeställningar under Hörringen kan vara:

  • Hur har arbetet gått till sedan Demokratidagen?
  • Vad har beslutats?
  • Vad är redan åtgärdat?
  • Vad kommer att ske?
  • Vad kommer inte att ske?
  • Varför har det inte skett?

Vid större konkreta projekt och frågeställningar där tjänstemän vill ha barn och ungas synpunkter arrangeras en Elevrådsdag, oftast riktat till årskurserna 7-9 samt gymnasiet. Här får samtliga elever/klasser möjlighet att arbeta med frågan under en längre tid. Elevrådsdagen är en trestegsraket bestående av en inspirationsdag där frågeställningen presenteras, ett förankringsmöte i elevråden och en redovisningsdag där klassernas arbete redovisas, diskuteras och prioriteras. Exempel på frågeställningar som behandlats är kollektivtrafiken och utveckling av centrum.

Resultat - Så blev det

Det finns mycket positivt att belysa från dessa dialogtillfällen. En mängd åtgärder har vidtagits som inte bara är behov för ungdomar utan som är till nytta för alla medborgare. Till exempel i kollektivtrafiken har ett antal förändringar genomförts, både i tidtabeller och i linjer. Även kvällstrafik har införts. En centralt belägen badplats har anlagts, och olika åtgärder i trafiksituationen har genomförts.

Men det kanske viktigaste är att det har skapats ett intresse och förståelse bland vuxna hur viktigt det är med ungdomsdialog, och hur värdefullt det är för den kommunala verksamheten.

Senast ändrad:
2020-05-27

På dialogguiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder kakor.

Vad är kakor?