Hoppa till huvudinnehållet / Skip to main content

Ungdomsinflytande och demokratiutvecklare

Ingress - En kort beskrivning av innehållet

Kommunfullmäktige beställde en utredning om hur ungdomar ska kunna få större inflytande. Tjänstemännen bedömde att de behövde ungdomars synpunkter för att klara av jobbet. Därför gavs sju ungdomar sommarjobb under en månad för att göra ett arbete kring barn och ungas inflytande och delaktighet i kommunen.

Bakgrund

Uppdraget började med en motion i Kommunfullmäktige. Motionens syfte var att kommunen skulle utreda och komma med förslag på hur barn och ungdomar ska få ett reellt inflytande. Kommunen anställde i sin tur en projektledare med medel från Folkhälsopolitiska rådet och sju gymnasiestuderande som fick sommarjobb på kommunstyrelsens förvaltning som demokratiutvecklare.

Process - Så gjorde vi

Under fyra veckors tid har sju ungdomar arbetat med demokratiutveckling. Huvuduppgiften har varit att sammanställa en ”rättighetskatalog” med förslag för att förbättra ungas inflytande i kommunen. Utöver den uppgiften har de även gjort korta filmklipp, intervjuer och en enkät. De har inte bara intervjuat unga, utan även vuxna om deras syn på ungas inflytande.

Ungdomarna startade arbetet med att få utbildning i barnkonventionen. Flera hade inte så bra kunskap om vad barnkonventionen innebar så det var en viktig dag för det kommande arbetet. Utbildningsdagen följdes upp av några dagars tänkande och grunnande. De visste inte riktigt vart de skulle börja. Alla skrev ned idéer och det uppstod en hel del diskussioner. Desto längre veckan kom desto mer struktur fick de på arbetet. I slutet av första veckan hade de ett upplägg inför de kommande tre veckorna.

Demokratiutvecklarna startade andra veckan med intervjuer av politiker och tjänstemän. Efter en sammanställning av dessa intervjuer kom de fram till att politiker och tjänstemän knappt arbetade med barnkonventionen. Demokratiutvecklarna åkte även runt till olika ställen i kommunen för att påbörja enkätundersökningen med barn och unga. De besökte till exempel skolor där de fick många värdefulla svar. De började även skriva en del förslag och på fredagen hade de tre förslag klara samt ett litet filmklipp som handlade om hur man ska locka ungdomar till att engagera sig i politiken. Demokratiutvecklarna startade också en blogg och en Facebooksida.

Under den tredje veckan gjordes ytterligare en film, där de visade hur det kan kännas att inte bli hörd på, men att ju fler de är desto starkare röst får ungdomar. Demokratiutvecklarna skrev ytterligare några förslag och besökte graffitimålare. Under veckan var en av demokratiutvecklarna i Almedalen och rapporterade därifrån.

Den fjärde och sista veckan gjorde de klart de sista intervjuerna, finslipade på arbetet för att under fredagen visa upp arbetet. Vilket blev succé! En sal fylld av människor från kommunens alla håll kom för att lyssna på hur de kan ge barn och unga mer inflytande inom politik. Därefter gavs skriften ”Möjlighetskatalogen” ut.

Senast ändrad:
2020-05-27

På dialogguiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder kakor.

Vad är kakor?